Stránka 11

Stručné teze o nenáboženské interpretaci křesťanství

PříspěvekNapsal: 08 čer 2012 18:51
od Zdeněk L.
Za zakladatele nenáboženské interpretace křesťanství je pokládán německý teolog Dietrich Bonhoeffer. Po nástupu fašismu odmítl ukrýt se na americké univerzitě a rozhodl se setrvat v Německu. Za účast na přípravě atentátu na Hitlera byl vězněn a krátce před koncem války popraven. Jeho stěžejním dílem je teologická část jeho listů z vězení. V nich uznal, že představa transcendentního Boha je modernímu vědecky uvažujícímu člověku nesrozumitelná. Za nejvlastnější podstatu křesťanství považoval proexistenci, bytí pro druhé podle Ježíšova vzoru. Tuto myšlenku naznačil už ve svém díle Etika, kniha, jež měla obsahovat komplexní výklad nenáboženské interpretace křesťanství, napsána již nebyla, zůstal zachován jen její koncept.

Na Bonhoefferovy myšlenky navázali mnozí jiní myslitelé. Z českých vynikli prof. ThDr. Otakar Antoň Funda, Dr.Theol., s díly Víra bez náboženství a Ježíš a mýtus o Kristu, a prof. PhDr. Milan Machovec s dílem Ježíš pro moderního člověka. Oba se opírají o rozlišení náboženských křesťanských mýtů a poselství historického Ježíše. Právě toto poselství je základem oné nenáboženské interpretace křesťanské zvěsti.

Lidé si mají vzájemně pomáhat, a to bez očekávání bezprostřední odměny. Mohou pak chovat naději v milosrdenství druhých. Odpuštění není zadarmo, předchází mu pokání a po něm má následovat další život již bez hříchu. Ovšem odpovědnost zástupce, pomáhajícího, má být omezena odpovědností zastupovaného, toho, komu je pomáháno. Modlitba je formou umění. Spása v návaznosti na to vše spočívá v nalézání východisek ze složitých situací.

Celé učení vyvolalo i polemiky. Avšak i přesto existuje šance získat pro tuto interpretaci moderního, vědecky smýšlejícího, sekulárního člověka. Tato interpretace je právě oním mostem, který spojuje křesťanství s ateismem.

A v tomto smyslu by se mohla stát nenáboženská interpretace křesťanství zdrojem nové reformace.